17 гръцки и римски статуи в цвят – както създателите им са ги изваяли

Когато си помислим за която и да е класическа статуя от гръцкия или римския свят, винаги си я представяме изчистена, само мрамор. А всъщност древните са обожавали цветовете.

В продължение на векове ние сме смятали, че изчистените, бели повърхности на древните гръцки статуи са стандартът за красота. По време на Ренесанса, скулптурите са се опитвали да пресъздадат тази семпла естетика в своето изкуство. Дори днес мнозина от нас очакват наистина красивите класически и древни образци на изкуството да бъдат изчистени и неукрасени. Само че Винсенз Бринкман (Vinzenz Brinkmann) и Улрике Кох-Бринкман (Ulrike Koch-Brinkmann) са прекарали над две десетилетия, за да ни убедят в противното.

Rekonstruktionen der sog. Peplos-Kore

Пеплос Коре (Peplos Kore)

Тяхното изследване е използвало редица високотехнологични метози, за да открие истинския вид на древните образци на изкуството.Изумително е какво може да бъде постигнато с технологияа. Археолозите не са били първите, които са забелязали, че древните статуи имат парченца цвят по тях, но са първите използвали значителен набор методи и инструменти, за да ги открият. Арсеналът им включва рентгенова флуоресценция, инфрачервена спектроскопия и ултравиолетов анализ.

Естествено, тъй като са открили само следи от цветове, археолозите не са им слагали сенки и допълнително оформление. Тези изображения са спекулация как биха изглеждали наистина  древните артефакти.

111

Стела на Аристион

222.jpg

Пеплос Коре

true-colors-of-greek-statues-paris-head-of-young-athlete.jpg

Главата на млад атлет, може би Парис от Троянската война

true-colors-of-greek-statues-athena.jpg

Статуя на Атина Палада

Grabstele der Paramythion

Грабстела от Парамитион

true-colors-of-greek-statues-7

true-colors-of-greek-statues-3

Защо тогава тези скулптури ни изглеждат толкова бели днес? Обяснението е просто – през годините цветовете са избелявали, отмивани от стихиите или от химическото въздействие на околната среда, особено ако са били заровени. Боята е била премахната, оставяйки древните статуи само с мрамора и с вече познатия ни техен бял външен вид. За да придадат достоверен изглед за оригиналния им външен вид, археолозите от семейство Бринкман са пресъздали някои от тези статуи и са ги боядисали в цветовете, които те биха носили след първоначалното си създаване. Експозицията на семейство Бринкман обикаля света като музейна изложба от 2003 г. и се радва на сериозен успех.

true-colors-of-greek-statues-athena-lemnia

Атина Лемния

true-colors-of-greek-statues-paris

Парис

Исторически погледнато, цветът винаги е бил символ на статута на човек в дадено общество. Естествено, конкретното възприятие на обществата са се променяли през годините и в различни общества. Тези класически статуи с цвят по тях изглеждат кичозно и натруфено, почти обидно, тъй като сме свикнали да очакваме от древните гръцки и римски статуи да се излъчва скромната красота на чистия бял мрамор. Когато са били изсичани статуите, ярките цветове са помагали да се сложат детайли и да се придаде дълбочина на скулптурите. Според творците и почитателите на изкуството от тогава, голите статуи са били грозни.

true-colors-of-greek-statues-lion-from-loutraki

Лъв от Лутраки

„Ако хората кажат „Що за кич!“, това ме дразни, но не ме изненадва“, казва Бринкман. Заедно със съпругата си, Улрике Кох-Бринкман, те са оцветили реконструкцията на Лъва от Лутраки, датират от около 550 г. пр. н. е. Неговата изумително синя грива не е уникална за древни паметници. Лъвовете редовно са били поставяне върху гробници в древна Елада, а детайлите от орнаментите като космите и лицата са били боядисвани в ярки цветове, за да подчертаят козината на животните.

the original colors of ancient Greek and Roman sculptures 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Август от Прима Порта

За нашите съвременни очи ярките цветове крещят „кич“, но за древните, те са казвали „скъпо“. Навремето робите са носели дрехи от груби платове, неоцветени и неизбелени бежови и жълтокафяви цветове. Средната класа хора са носели неособено скъпи цметове, а особено богатите са носели „царски“ цветове. На определени места е имало дори закони за това – в ранния Рим само царете са носели червено, а във Византия пурпурното е било цветът само на императорската фамилия. Някой силно преуспяващ търговец би могъл да си позволи тези зветове, но би могъл да бъде осъден на смърт за носенето им.

Същото важи и за статуите – само много богатите са можели да си позволят да пилеят скъпоценната боя за статуи и декорация на домовете си, буквално символ на статуса в обществото. Оцветителите, пигментите и боите днес са поевтинели толкова и се ползват за почти всеки продукт, че днес ние не ги възприемаме за нещо особено.

true-colors-of-greek-statues-apollo

Аполон

the original colors of ancient Greek and Roman sculptures 9  the original colors of ancient Greek and Roman sculptures 8Александър Саркофаг

„Александър Саркофаг“ (около 320 г. пр. н. е.) е открит в царския некропол на финикийския град Сидон. Монументът е кръстен на македонския цар Александър Велики и показва неговата битка с персите. Туниката без ръкави на Александър в тази цветна реплика подсказва за ролята му на източен цар, която успешните му завоевания му дават. Шапката му с глава на лъв обаче го свързва с митичния герой Херакъл (Херкулес в римската традиция) и намеква за божествения му произход.

Porträt des römischen Kaisers Caligula

Император Калигула

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s